Zmiany na osiedlu Gołębiów mają objąć między innymi przedłużenie ulicy Chodowicza do Żółkiewskiego z prawoskrętem, budowę przedłużenia ulicy Rapackiego tak, by połączyć ją ze Zbrowskiego i budowę ronda na końcu ulicy Andersa, by mieszkańcy nowo powstającego osiedla mogli dostać się do planowanej w tym rejonie trasy N-S.
W planach jest też przedłużenie ulicy Orląt Lwowskich. Ta miałaby połączyć się za kościołem z drogą dojazdową do nowo budowanych bloków.
Zmiany mają pojawić się też na samej ulicy Zbrowskiego. Ta ma zostać przebudowana na odcinku od ul. 11 Listopada do Żółkiewskiego, poprawiając w założeniu komfort kierowców. Zdaniem Bractwa Rowerowego, komfort kierowców będzie poprawiony, ale co z pieszymi?
Z przykrością zauważamy, że autorzy ankiety skupili się jedynie na podniesieniu komfortu podróżowania samochodami osobowymi. Całkowicie zignorowano potrzeby ruchu pieszego, rowerowego oraz komunikacji publicznej. Nie zaproponowano żadnego rozwiązania poprawiającego komfort przemieszczania się tych grup użytkowników – powiedział nam Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.
Stowarzyszenie złożyło uwagi dotyczące koncepcji przebudowy osiedla:
1. Remont chodników na całym omawianym obszarze wraz z zablokowaniem możliwości nielegalnego parkowania, zwłaszcza na ul. Orląt Lwowskich;
2. Przeniesienie końcowego autobusów komunikacji publicznej nr 1 i 9 w bezpośrednią bliskość nowego przystanku kolejowego Radom Gołębiów wraz z budową węzła przesiadkowego;
3. Remont oraz wymianę nawierzchni na asfaltową drogi dla rowerów na ul. Zbrowskiego;
4. Budowę brakującego odcinka drogi dla rowerów na ul. Zbrowskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Piwnika-Ponurego do skrzyżowania z ul. Żółkiewskiego;
5. Budowę drogi dla rowerów na ul. Energetyków od skrzyżowania z ul. Żółkiewskiego do skrzyżowania z trasą N-S;
6. Budowę drogi dla rowerów wzdłuż ul. Żółkiewskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Chrobrego do skrzyżowania z ul. Zbrowskiego;
7. Budowę, w bezpośredniej bliskości wiaduktu kolejowego, łącznika pieszo-rowerowego od trasy N-S do istniejącego chodnika i drogi dla rowerów wzdłuż ul. Struga.
Mieszkańcy osiedla także narzekają na obecny stan chodników. Ich zdaniem, ruch na Gołębiowie jest duży i bywa tam bardzo niebezpiecznie:
Mamy bardzo zły stan chodników, dróg. Trzeba albo iść slalomem, albo po ulicy, ale po niej jeżdżą samochody i jest bardzo niebezpiecznie. Niech pani zobaczy jak to wygląda. Wszędzie dziury, ubytki, nogę można złamać. I tak jest od ponad 20-stu lat – skarżyła nam się jedna z mieszkanek Gołębiowa na stan chodnika przy ul. Orląt Lwowskich.
Ja dzisiaj musiałam wyjść z domu z laską, bo pani zobaczy jak tu się chodzi. Ja muszę omijać, a tu jest bardzo niestabilnie. Do tego te przejścia dla pieszych. Powinny być światła na Zbrowskiego dla pieszych. Przecież to się przejść nie da, bo jeżdżą jak wariaci z jednej i z drugiej strony. Niech oni najpierw pomyślą o chodnikach, a nie o drodze dla samochodów – dodaje kolejna mieszkanka osiedla.
Miasto z kolei tłumaczy, że obecne konsultacje dotyczą tylko układu drogowego na Gołębiowie, ale liczą właśnie na takie uwagi od mieszkańców.
Na rozmowę o drogach dla rowerów, o dodatkowych usprawnieniach dla pieszych, o komunikacji miejskiej będziemy dyskutować w dalszej części. Konsultacje służą temu, żeby właśnie takie uwagi spływały – powiedział nam Mateusz Tyczyński, wiceprezydent Radomia. – Dziś chcemy poznać opinię radomian na temat tych propozycji, które usprawnią ruch wewnątrz osiedli, ale też wyjazd z tych osiedli. Po tym, jak zobaczymy co radomianie myślą o tym schematycznym układzie drogowym, planujemy drugi etap konsultacji, dotyczący już szczegółowych rozwiązań, opartych właśnie na odpowiedziach na zadane pytania.
Obecnie konsultacje społeczne mają potrwać do czwartku, 25 lutego.