pln

i

Autor: pixabay

UOKiK bierze banki na tapetę. Urzędnicy sprawdzają warunki wakacji kredytowych

2020-04-16 11:11

Z sygnałów płynących do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że niektóre instytucje finansowe próbują wykorzystać trudną sytuacje wierzycieli. Urząd wezwał banki do przekazania dokumentów i informacji na temat warunków wakacji kredytowych i na bieżąco analizuje otrzymywane odpowiedzi.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął w tej sprawie postępowanie wyjaśniające.

Podstawą interwencji jest monitoring rynku oraz sygnały od kredytobiorców. Wiele osób w związku z epidemią koronawirusa jest w trudnej sytuacji finansowej i korzysta z odroczenia spłaty rat kredytowych – czyli tzw. wakacji kredytowych. Jest to oferta banków, z którą mogą się wiązać późniejsze problemy dla konsumentów. Otrzymane przez Urząd sygnały wskazują, że niektóre banki próbują wykorzystywać  trudną sytuację, w jakiej znaleźli się klienci. Oczekuję większej wrażliwości ze strony sektora bankowego i natychmiastowej zmiany niektórych praktyk – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Wątpliwości UOKiK budzą proponowane przez banki umowy, które w przyszłości mogą powodować trudności w dochodzeniu przez kredytobiorcę praw przed sądem. Zapisy sugerują, że konsument złożył oświadczenie o uznanie określonej kwoty zadłużenia. Ta interpretacja zdaniem prezesa UOKiK jest nieuprawniona.

Nie zgadzam się z argumentacją, że podpisanie aneksu dotyczącego zawieszenia spłaty rat kredytu może być traktowane jako uznanie długu. Wykorzystanie aneksów jako sposobu wymuszenia na konsumencie uznania długu oceniam, szczególnie w obecnej sytuacji, jako niedopuszczalne. Tego typu działanie może podważać zaufanie konsumentów do całego sektora bankowego. Instytucje finansowe, w tym szczególnie trudnym czasie epidemii, powinny wykazać się troską o swoich klientów i oferować im realne wsparcie, a nie zabezpieczać swoje partykularne interesy i pomnażać zyski. Oczekuję, że banki dobrowolnie wycofają się z nieprawidłowych zapisów, a tym konsumentom, którzy zawarli już aneksy z takimi postanowieniami, prześlą oświadczenie, że analizowane klauzule są bezskuteczne. Wzywam również do zajęcia jednoznacznego stanowiska Związek Banków Polskich oraz poszczególne banki, że nie będą w przyszłości wykorzystywać aneksów dotyczących wakacji kredytowych zawieranych w czasie stanu epidemii na szkodę konsumentów, np. jako okoliczność związaną z przerwaniem biegu przedawnienia roszczeń banków czy uznaniem długów – dodaje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK dodaje że klient powinien mieć przed zawarciem aneksu pełną wiedzę w zakresie jego kosztów.