Budowa nowego parkingu przy ulicy Sycyńskiej na osiedlu Południe trwała 4 miesiące. Wykonawca miał czas na zakończenie prac do 10 czerwca, jednak budowę obiektu zakończono dwa tygodnie przed terminem, o czym pisaliśmy tutaj.
Parking został wybudowany w formule "Park & Ride", czyli "Parkuj i Jedź". To dokładnie taka sama formuła, w jakiej powstał parking przy ulicy Kelles-Krauza. Jednak ten obiekt nie nadaje się do użytku, bo posiada wady konstrukcyjne, które wykazała ekspertyza po zakończeniu prac remontowych.
Polecany artykuł:
Sprawą parkingu przy Kelles-Krauza zajęła się także prokuratura, jednak finalnie śledczy nie dopatrzyli się przestępstwa. Przypomnijmy - remont obiektu w centrum miasta zakończył się ponad rok temu. Według założeń, miał on zostać jedynie wyremontowany oraz dostosowany do funkcji "Parkuj i Jedź". Jednak od czasu wydania ekspertyzy, mówiącej, że obiekt nie nadaje się do użytku - parking stoi i niszczeje.
Jak udało nam się ustalić, władze Radomia planują wyburzyć niszczejący parking, a w jego miejscu... postawić biurowce. Więcej o tym możecie przeczytać oraz posłuchać tutaj.
Parking przy Kelles-Krauza powstał w ramach tzw. Projektu Multimodalnego. Miasto na realizację tego zadania otrzymało dofinansowanie, jednak w sytuacji, gdy obiekt nie działa, Radom mógłby stracić dotację.
Parking przy ulicy Sycyńskiej na Południu miał być projektem, który pozwoli zachować pozyskane dofinansowanie. Jego budowa zakończyła się pod koniec maja, czyli niemal 2 tygodnie przed terminem określonym w umowie.
Obiekt ma powierzchnię prawie 0,5 hektara. Jest tam 167 miejsc postojowych, w tym siedem zarezerwowanych dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami. Jest też siedem stojaków rowerowych. Parking nie jest "betonową pustynią", gdyż wykonawca inwestycji posadził aż 87 nowych drzew oraz 390 krzewów. Całość oświetla sześć latarń, na których zainstalowano łącznie 12 opraw LED-owych. Nawierzchnię większości miejsc postojowych stanowią płyty eko, co ułatwia odpływ wody do ziemi - powiedział nam Dawid Puton, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji.
W pobliżu parkingu ma pojawić się także przystanek kolejowy oraz pętla autobusowa.
Obecnie od nowego parkingu Park & Ride do pętli autobusowej na Południu jest około 250 metrów. Jednak docelowo planowana jest nowa pętla końcowa w bezpośrednim sąsiedztwie placu postojowego. Parking ma bowiem służyć nie tylko osobom przesiadającym się do komunikacji miejskiej, lecz również zamierzającym udawać się w dalszą podróż pociągiem. Kolej przy rozwidleniu torów na wysokości ulicy Krynickiej planuje utworzenie nowego przystanku Radom Południowy. Przy ulicy Sycyńskiej będzie wówczas kompleksowy węzeł przesiadkowy. Dopóki jednak nie będą znane szczegóły tej inwestycji ze strony kolei, niemożliwe jest zaprojektowanie chociażby dojść od strony osiedla. Również kształt przyszłej pętli końcowej będzie ustalany w późniejszym terminie - dodaje rzecznik MZDiK.
Koszt budowy parkingu to ponad 800 tysięcy złotych. Korzystanie z obiektu jest bezpłatne, a zostawiać tam swoje auta mogą wszyscy radomianie.