Według osób, zgłaszających się do Powiatowego Rzecznika Konsumenta w Radomiu, oszuści dzwonią z propozycją otrzymania voucherów na tygodniowy wypoczynek w luksusowym hotelu w bardzo atrakcyjnej cenie. Dzwoniący przekonują, że 3 dni pobytu w hotelu będą za darmo i zostaną sfinansowane z rządowego bonu turystycznego. Natomiast należność za pozostałe 4 dni należy od razu zapłacić na podany przez nich numer konta.
- O tym, że może być to oszustwo świadczy przede wszystkim fakt, że oferta jest kierowana do osób dojrzałych i seniorów, którzy nie są grupą uprawnioną do skorzystania z bonu turystycznego – mówi Sylwia Potera, Powiatowy Rzecznik Konsumenta w Radomiu.
Innym sposobem oszukiwania seniorów jest zapraszanie ich po odbiór vouchera na spotkanie. Tam zaproszeni goście są namawiani do kupna luksusowych i często niepotrzebnych produktów.
- Lepiej nie brać udziału w takich spotkaniach i nie podawać żadnych danych konsultantowi. Jeśli na pokazie jakiś produktów jesteśmy proszeni żeby coś podpisać, nigdy tego nie róbmy. Lepiej jest poprosić o dokumenty i zapoznać się z nimi w domu. Jeśli zdecydowaliśmy się na pójście na spotkanie po odbiór nagrody nie bierzmy ze sobą dowodu osobistego i odcinka emerytury. To też uchroni nas przed zawarciem umowy na produkty, których nie chcemy kupić. Podczas takich spotkań przedstawiciele handlowi wykorzystują różne techniki manipulacji starając przekonać nas, że rzeczywiście potrzebujemy danego produktu- mówi Sylwia Potera.
O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy i oszustwa powinniśmy informować policję. Jeżeli umowa została podpisana poza lokalem przedsiębiorstwa osoba może od niej odstąpić w ciągu 14 dni bez podania przyczyny.