Za chwilę knferencja o dostosowaniach edukacyjnych dla dzieci z afazja rozwojowa

i

Autor: pixabay

SPRAWY SPOŁECZNE

Dostosowania kluczem do sukcesu. Jak pomóc uczniom z afazją rozwojową?

2025-03-11 12:56

Brak odpowiedniego wsparcia w szkole może prowadzić do wykluczenia i uzależnienia, w tym od elektroniki. Już 28 marca w Radomiu odbędzie się konferencja, która pokaże, jak skutecznie pomagać uczniom z afazją rozwojową.

Dzieci z afazją codziennie mierzą się z trudnościami w komunikacji, które wpływają na ich rozwój, naukę i relacje z rówieśnikami. Często mają problemy z rozumieniem mowy, budowaniem zdań, czy zapamiętywaniem nowych słów. Niestety, nieodpowiednie podejście do ich potrzeb, może prowadzić do wycofania, obniżonego poczucia własnej wartości, a nawet uzależnienia od technologii, jako formy ucieczki od codziennych trudności.

O tym, jak skutecznie dostosować nauczanie do ich możliwości, opowiedzą eksperci podczas konferencji pod tytyłem „Dostosowania jako czynnik przeciwdziałający wykluczeniu i uzależnieniu uczniów z SPE, w tym z afazją”, organizowane przez Stowarzyszenie Razem Rozkodujmy Afazje, Akademię Handlową Nauk Stosowanych w Radomiu oraz Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu.

Otwarcie lotniska w Radomiu

Prezes stowarzyszenia Bożena Brzozowska podkreśla, że brak odpowiednich dostosowań bywa dla uczniów z afazją bardzo frustrujące. Jeśli nauczyciel nie wychodzi naprzeciw potrzebom dziecka, tak samo nie będą robić tego jego rówieśnicy. Z tego powodu może czasem dochodzić do sytuacji, w których dziecko z afazją może uciec w świat elektroniki, co oznacza, że będzie oderwane od rzeczywistości i ograniczy sobie możliwości rozwoju swojej mowy, ale także nie będzie nawiązywać relacji ze swoimi kolegami, czy koleżankami. Warto również wspomnieć o tym, że często nauczyciele nie wiedzą, jakie dostosowanie należy zastosować, żeby wesprzeć takiego ucznia z afazją i my wychodzi tutaj naprzeciw z ogromną dawką wiedzy i długą listą prelegentów, żeby pokazać te możliwości.

Z mojego doświadczenia wynika, że nauczyciele bardzo chcą, ale czasem nie mają wiedzy jak. Czasem naprawdę wystarczy nie wiele, żeby takiego ucznia wesprzeć. To nie są jakieś trudne rzeczy, to są takie proste, małe elementy, które możemy wprowadzić w trakcie zajęć lekcyjnych. Jednym z nich jest na przykład podział tekstu na małe partie. Możemy zastosować też wizualizacje z małymi fragmentami tekstu, czy też wyrażanie myśli za pomocą rysunków, czy polecenia, które są złożone z bardzo prostych, pojedynczych zdań - mówi Milena Matuszewska - Birkowska, specjalistka w dziedzinie edukacji specjalnej, jedna z prelegentek.

Konferencja skierowana jest do nauczycieli, pedagogów, terapeutów, rodziców i wszystkich osób zainteresowanych tematem edukacji włączającej. Wydarzenie odbędzie się 28 marca o godzinie 11 w Mazowieckiem Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Radomiu. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, ale liczba miejsc jest ograniczona. Szczegóły, jak i formularz zapisowy dostępny jest na stronie Stowarzyszenia Razem Rozkodujmy Afazje oraz MSCDN w Radomiu.

Wydarzenie finansowane jest ze środków gminy miasta Radomia.

Radio Eska objęło wydarzenie patronatem medialnym.

ZOBACZ TAKŻE NASZĄ GALERIĘ: Pożar traw pod Radomiem